Tango, wijn en Parijs - Buenos Aires - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Ellemieke Ommen - WaarBenJij.nu Tango, wijn en Parijs - Buenos Aires - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Ellemieke Ommen - WaarBenJij.nu

Tango, wijn en Parijs - Buenos Aires

Door: Ellemieke van Ommen

Blijf op de hoogte en volg Ellemieke

13 Augustus 2014 | Argentinië, Buenos Aires

Hola,

Na een zeer lange busreis, twintig uur, in Buenos Aires, Argentinie aangekomen. De tijd vliegt wel zeg. Die 3,5 week in Brazilie is omgevlogen en nu zit ik alweer in het buurland.

Buenos Aires wordt ook wel het Parijs van Zuid-Amerika genoemd en dat is ook wel het eerste waar ik aan dacht toen ik de hoofdstad binnenkwam. De architectuur, gekenmerkt door golvende versieringen, witte gebouwen, en de continue drukte, lijken erg op die van de Franse stad. Het doet erg Europees aan. Een prachtige stad met heel veel sfeer. Een plek waar ik mij erg thuis voelde. En met mij meerdere mensen. Want velen die gepland hadden om een paar dagen te blijven, bleven een maand. En ik bleef ook een paar dagen langer dan gepland. Het heeft een heerlijk, compact en fijn centrum en het is eenvoudig om overal te komen.

Buenos Aires is ook een stad waar iedereen stopt. Zo bleek uit mijn eerste wandeling door de stad. Midden op straat kwam ik mensen tegen die ik al eerder in Rio en Sao Paulo had ontmoet. Later die avond zag ik ook twee Nederlandse jongens voor de zoveelste keer. Gek hoe klein de wereld dan toch kan zijn. Iedereen doet toch een beetje dezelfde route waardoor je min of meer toch met dezelfde personen reist wat het des te leuker maakt.

Een eerste avond in Buenos Aires bestond uit een avondje stappen. Uitgaan betekent hier flink opgetut, luxe clubs, en vooral veel passie. Ja als je hier elkaar lief vindt, dan uit je dat maar al te graag in het openbaar. Vaak een beetje te zodat het genant en ongemakkelijk voor omstanders wordt. Maar ja, er wordt ook gezegd dat Europeanen juist heel koel zijn tegen elkaar. Zo kun je het natuurlijk ook bekijken.

De dag erna, zondag, is er altijd een grote markt in de stad en ook nog eens vlakbij mijn hostel. Erg leuk om te zien en over heen te struinen. Allerlei lokale producten, tassen, empanadas, thee, muziek, kleding. Van alles en zo sfeervol en gezellig. Halverwege raak je elkaar af en toe een beetje kwijt omdat de een wat langer bij een kraampje blijft staan. Ik heb schoenen gekocht bij een oud vrouwtje. Ik werd door haar op een stoel gedrukt om de schoenen te passen en voordat ik ook maar iets kon zeggen, had ik alweer een andere schoen aan mijn voet. Ondertussen verterlde ze vol trots dat ze een beetje Engels kon en verkondigde haar vijf woorden die ze wist. Wij waren natuurlijk allemaal onder de indruk dus wij onze vijf woorden in het Spaans terug zeggen. Erg leuk hoe zo'n onzinnig gesprek dan kan ontstaan.

Natuurlijk heb ik ook een tangoles gehad, dat moet wel in Buenos Aires. Jeetje, wat was dat intensief maar erg leuk om te doen. Voor een vrouw is het toch ietsje makkelijker om de tango te leren want in principe hoef de vrouw alleen maar de man te volgen. Erg eenvoudig, want ik ben natuurlijk erg gehoorzaam. Misschien kan ik na mijn verblijf wel de hele tango. :-)

En laten we de wijn natuurlijk niet vergeten. Erg lekker. Maar kom vooral niet aan een Argentijn en zijn wijn. Want toen ik zei dat de Chileense wijn ook erg lekker was, ik moet het toch voor mijn vriend opnemen, werd mij dat niet in dank afgenomen. Want Argentinie is in alles nummer een. Ja zo nationalistisch als de pest, iets wat ik al tijdens het WK had gemerkt. De Argentijnse vlag hangt werkelijk overal. En o ja, ook hier is blond haar erg bijzonder. Toen ik ergens wat ging drinken werd ik echt aangestaard. Iedereen raakte mijn haar aan en riep 'rubia' wat blond betekent. Het was zo bizar. Maar goed, Buenos Aires schijnt het ergst te zijn. Al was ik het na een tijdje wel een beetje zat. Alsof je van Mars komt.

Ook heb ik een fietstour door de stad gedaan en uiteraard kom je daar weer veel Nederlanders tegen. Maar toen ook wel erg veel gezien. Eva Perron is overal in Buenos Aires, zelfs haar graf. Een erg eenvoudig graf waar jre zo aan voorbij loopt. Maar eenmaal gevonden toch erg bijzonder. Toch wist een Engels groepje jongens het voor elkaar te krijgen om te vragen wie Eva Perron nu eigenlijk was. Toch maar even een geschiedenislesje gegeven.

Maar goed, kort samengevat is Buenos Aires fantastisch en heb ik het hierr erg naar mijn zin gehad. Met heel veel plezier hier een week gezeten en veel mensen ontmoet. Ik ben benieuwd wat de volgende stad mij brengt.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ellemieke

Dit blonde meisje vertrekt vanaf 6 juli naar Zuid-Amerika, beginnend in Brazilië tijdens het WK! Van Rio zak ik naar het zuiden, richting Sao Paulo naar de Igazu Watervallen. Van daaruit ga ik naar Argentinië en trek ik weer omhoog via een stukje van Chili en Bolivia naar Peru waar ik de Salkantay trek zal gaan doen die mij uiteindelijk bij Machu Picchu zal brengen. Vanuit Lima vertrek ik naar Cuba, waar ik na drie maanden, Leandro in Havana zal ontmoeten. Samen zullen we vier weken dit eiland ontdekken waar in feite ook nog niks vastligt. Na deze periode gaat Leandro weer terug naar Nederland en ik ga door naar Matilde, naar Monterey in California. Daar zal ik ruim een week blijven om vervolgens na ruim vier maanden weer terug te keren in het inmiddels dan koude Nederland. Via deze blog kunnen jullie mij en mijn reis volgen. Ik zal hier regelmatig, als ik internet heb, reisverslagen en foto's op zetten zodat jullie mij niet teveel hoeven te missen ; )!

Actief sinds 19 Juni 2014
Verslag gelezen: 227
Totaal aantal bezoekers 6283

Voorgaande reizen:

06 Juli 2014 - 15 November 2014

Zuid-Amerika

Landen bezocht: